Saturday, August 8, 2009

Snabb-gazpacho

Från den oflitiga skribentens skamvrå kommer ett snabbtips när orken/tiden/lusten tryter snabbare än suget. T ex det efter gazpacho, denna utsökta kalla spanska tomatsoppa. Ibland gör jag den själv men denna gång hade jag bestämt mig för att vara lat och köpa färdig på tetra. I ärlighetens namn blir det förmodligen billigare, knappa 3€ för en färdig liter att jämföra med tomater, gurka, paprika, vitlök, olivolja och ev tomatjuice som man ska köpa. Men, två-tre affärer till trots så stod ingen färdig gazpacho att finna! Uppgivenheten hade dock inte övervunni latheten så vad göra? Tomatjuice och tomatsalsa(sån som står på tacohyllan, styrka efter smak)! Kanonbra blev det; lagom mycket juice till lagom mycket salsa och så blandar man. Serveras med fördel i glas. Om bitar stör kan man ju mixa men då försvinner lite av vinsten att inte göra själv, framförallt i och med den ökade disken. Som pricken över i (och då åker mixern ändå fram och svårighetsgraden - liksom diskmängden - höjs en stjärna) kan man lägga avokadomousse i botten på sitt gazpachoglas. En avokado i mixern, ev lite citron för att undvika oxidering och så mixa tills det är lättspytt och bra. De båda ingredienserna blandas inte och om man hade en meny skulle man ärligt kunna skriva det lyxiga "gazpacho på bädd av avokadomousse" istället för "rödgrön röra".

Som sluttips tänkte jag ta den om vad man kan göra ifall man får ingivelsen (varför??) att göra varmkorv med bröd men inget kovrbröd står att uppbåda i affären. Man går til närmsta boulangerie och köper en baguette som man delar på längden. Varje halva kapar man i korvlånga bitar och skär ett jack för korven. Sedan insåg jag att ett sånt där tips har ingen tyngd i Sverige där Korvbrödsbagar'n förser minsta snabbköp med regelbundna leveranser, emedan kvartersbagerierna lyser med sin frånvaro. Fransk hotdog har jag för övrigt aldrig sett här, men den bygger väl på att det är en baguette med hål i…

No comments: