Saturday, August 1, 2009

Pop-up

Idag vart jag påmind om att jag för några år sedan fick små bakformar i något silikonmaterial. Det var en födelsdagspreent från min kära dotter och den förföll fort i glömska ända tills i morse då behovet av pop-up trängde sig på.


Pop-up är en liten läcker bulle i pannkakssmet, som blir ihålig i hög värme och därefter kan fyllas med marmelad och ost - till exempel. Tidigare har jag använt plåtformar som varit lite knöliga både att smörja och diska. Nu gick det som en dans att fylla i smeten och inte behövde man förbereda dem det allra minsta.

Receptet är som följer: 2 ägg vispas ihop med 2,5 dl mjölk varefter man vispar in 2 dl mjöl så att smeten blir klimpfri. Gärna en tesked salt också. Fyll formarna nästan ända upp och grädda en dryg kvart i högsta ugnsvärme. Gott, gotti gott gott!

2 comments:

erika said...

Tack för receptet på pop-ups! Det ska jag bokmärka...favorisera? Jaja

Kul också att formarna funkade, kan tro de är lite smidigare. Fast det är ju inte fullt så autentiskt förstås:) Om jag skulle få tummen ur och försöka koppla in vår ugn (hur svårt kan det va? men jag är inte elektriker, bara elektroingen-ting-jör och en sån kan inte sånt) och göra egna.

Formarna kommer för övrigt från La Suisse, fast de är förmodligen tillverkade i Malaysia eller Bangladesh eller Taiwan...

India said...

Högsta temperatur låter kanon, jag har svårt för att få lagom värme i vår vedspis, det finns liksom inget mellanting utan bara kallt eller så där 300 grader vilket gör att jag bränt en hel del bakverk, så det här måste ju testas vid ett bra tillfälle. Jag har en plåtvariant av dina rosa silikon-saker vilket nog är klokt i en vedspis.