Wednesday, December 5, 2007

Jag önskar mig allt gott inför jul...

.. men för att hjälpa önskan på traven skall jag snart laga till lite smaskigt och enkelt godis. Jag delar gärna med mig av dessa gamla möderneärvda recpet. Först kommer här

Fuskmarsipan

Blanda en kopp grädde och en kopp vetemjöl i en gryta. Koka upp och rör tills massan släpper botnen.
Mal 1 - 2 dl skållad mandel och rör ned i smeten. Tillsätt därefter florsocker tills du får en hanterbar deg. Denna deg kan man färga och forma till allehanda julfigurer (som vi gjorde hemma till min barndoms jular) men man kan också rulla ut den till tumstjocka längder, pensla dessa med smält choklad och strö kokos över. Låta stelna och skära i lagom bitar. Mums!

Ett annat gott godis är

Marknadskarameller

Blanda 6,5 dl vetemjöl, 4 dl florsocker oc h 1 dl kakao i en skål. Även om det låter löjligt så är det faktiskt bra att sikta torrvarorna för att slippa klumpar.
Koka nu upp 6 dl strösocker, 1 3/4 dl vatten och 100 g kokosfett i en gryta men passa noga så att det inte kokar över.
Häll uppkoket i mjölblandningen och rör om noga.
Bred ut smeten i en liten långpanna (20 x 30 cm blir nog bra) och skär upp i lagom bitar när massan stelnat. GOTT!!!!

Vi skall göra detta i år och fylla små cellofanpåsar, som pryds med vackra etiketter och ha som extrajulklappar till släkt och vänner i Murjek. Fast svåger A som inte äter godis skall få lite större bitar eftersom de då kan klassas som kakor och därmed vara ätbara även för honom.

PS. Det slår mig just att man naturligtvis kan kavla ut marsipansmeten och baka in nystekt fläskfilé i den....

DS

2 comments:

erika said...

underbart med marknadsgodisrecept! hade nästan tänkt be om det:)

Anonymous said...

Kul få marknadsgodisreceptet även här. Ska precis till att göra en tredje sats sen i gårkväll. Ska bli till TSOK-basareb, men jag nöjer mig med vanliga små plastpåsar och röda band, dock kan en Röda Kors-krans få pryda påsen.
Hamtade mitt recept ur den tummade svarta vaxboken anno 1973.