Sunday, December 16, 2007

Poisson..poison?

Nä, fisk räknas visst inte som gift. Saker och ting utvecklas i en rasande takt. För någon månad sen var det vitt vin och räkor på hemmaplan, men den chocken tog ett tag att komma över så det dröjde till förra lördagen innan jag vågade peta i mig några St Jacques. Jag vet inte vad det heter på svenska men de små krypen lever i havet och för att leva äter de själva, så de räknas till djurriket. Färden mot kannibalism fortsatte igår och den sedvanliga avokado- och räkförrätten på stamkrogen beställdes in precis som den beskrevs på menyn. Stackars Y, som tappert improviserat rätter (med lyckat resultat) till sin gode väns bihang utbrast "Erika, tu manges des crevettes!?", och jag kände mig nästan som faster E:s vegan-gäster som gjorde undantag för gräddtårta ty det tyckte de minsann om…

Men inte nog med det, galenskaperna fortsatte idag och på IKEA blev det lax till förrätt. Till min lycka kom ett luciatåg in under huvudrätten (som för min bordsherre utgjordes av boulettes de viande), till min något mindre lycka var de måttligt talangfulla. Och nu finns det ett paket lax, packat i Smögen, i mitt kylskåp. Samt en burk gravlaxsås, och två sillburkar… Men något rött kött under 2007, nä det blir det inte.

Angående denna lax ska den förtäras på onsdag. Toast med gravlaxsås kanske? Eller finns det nån sorts lax-avokado-grej att göra? Avokado är en gardering mot eventuella kockmisstag...

1 comment:

Alf said...

Måhända är 2007 ett förlorat år vad gäller din köttkonsumtion, men du skall se att innan 2008 har gått tillända så skall en mör biff ha mellanlandat på din tallrik för vidare transport mot din gastronomis allra djupaste källarvalv