Sunday, December 14, 2008

2 mm

Så tjock får en pepparkaksdeg vara - på sin höjd - om den skall duga till goda pepparkakor. Denna stolta tes har jag alltid predikat för min dotter, som ett oeftergivligt krav på förmågan hos den man som skall bli min måg. Fan vet hur det står till med den saken nu, men själv gjorde jag så gott jag kunde i helgen när M och jag var hemma hos far och julstökade.


Det vart måhända mer stök än jul, för farsgubben var alldeles slut redan efter en halv dags härjning i köket. Men M och jag hade skoj. Vi bakade tunnbröd och havrekex, lussekatter och doppebröd och - som sagt - pepparkakor. De blev inte lika knubbiga som de min mor gjorde, men ingen skall heller påstå att vi minns henne för hennes konstfärdgihet i köket.


Men finns det en skönare bild av julförberedelse än denna, av ett överfyllt galler med grisar, gummor, gubbar, bockar och hjärtan i lövtunn, välgräddad pepparkaksdeg.

2 comments:

Anonymous said...

Näe, nån tvåmillimetersdeg kan det bli tufft med. Men potential finns, med lite övning ska det nog ordnas! Och följande kommentar på IKEA:s svenska butik gjorde mig mycket stolt: "pepparkakor, såna som vi gjorde hemma? Men de här är ju inte alls samma sak"

Anonymous said...

Så ska det låta!