Tuesday, December 23, 2008

Julmeny

Ja det blir allt ett litet julbord hos oss också, om än inte helt klassiskt svenskt. Det blir lite haltande att jag som vegetarian ska visa J hur ett svenskt julbord ser ut. Å andra sidan har han inget att jämföra med så han vet inte vad han missar.

Det är dock inte helt lätt få tag i alla prylar som krävs. T ex rosmarin kunde man tro skulle finnas var som helst. Inte då, i den vanliga mataffären fanns det inte. Det fanns inget mellan persilja och salvia, däremot kom timjan efter så de kan sjunga nästan hela Scarborough Fair. Hos välsorterade Monoprix fanns förvisso en plats i hyllan men inga kryddburkar. Lyckligtvis hade de sina snygga lyxburkar, jag har ett antal i samma serie hemma som jag fick vid store brors flytt. Kan inte bestämma mig för om han valde den sorten genom sitt goda sinne för stil (tog den egenskapen slut efter mina två bröder?), vilket vore troligt, eller för att de burkarna exponeras mer... I vilket fall, rosmarin blev inköpt, en burk för 4.56€. I samma affär fick Keso införskaffas, det finns inte var som helst.

Andra stötestenar blev solrosfrön (hälsokostaffär) och kokosfett, som jag till slut löste med ett besök i svenska Affären i Montmartre. IKEA har också haft en nyckelroll. Ett stort plus är dock söndagsmarknaden, där det finns så mycket frukt och grönt och till så bra priser att jag faktiskt hoppade över grönkålen då den skulle bli för tung att släpa hem. Billigaste saffranen jag hittade var för 2.50€ för ett halvt gram, det blev bara ett paket. Till slut knåpas det ihop en liten julmeny hemma hos oss också:

Apéro:
Vit glögg, kall, med limeskiva (IKEA)
Pepparkakor med ädelost (IKEA + Affären)

Julbord:
Citron- och inlagd sill (IKEA)
Två sorters rökt lax
Gravlaxsås och pepparrotssås (IKEA)
Ägghalvor med räkor
Köttbullar (IKEA)
Prinskorv (Affären)
Skinka (paket med fyra skivor...om jag säger var de kommer från blir nog faster bondska arg...)
Senap (Boudins, San Francisco)
Potatismos med saffran och valnötter
Rödbets- och chèvreost-röra
Brysselkålssallad med avokado och keso
Rödkålssallad med fetaost och solrosfrön (här rosmarin)
Kokt vete-sallad med ananas och äpple (eventuellt)
Chikwangue, gjord av Maniok (afrikansk butik på gatan)

Gottebord:
Chokladdoppade hasselnöt- och marsipanbollar
Chokladdoppade dadlar fyllda med whiskymarsipan
Frukt
Ischoklad (tack Affären för kokosfett)
Kola (mamma!)
Lindt-choklad (present från Helena)
Marknadsnougat (mamma igen!)
Hemgjord röd glögg

J försökte antyda igår att "du vet, det är bara du och jag...". "Et alors?" tyckte jag...

2 comments:

Anonymous said...

Bra du tipsade om att läsa även här. Mitt o J. julbord ligger ljusår efter ert. Bra du skrivit upp vad som finns med , fick mig att utöka listan i huvudet inför min tur till affären. Ett annat år ska det bli bättre. Tror nog att det blir jul i år också.

Alf said...

Jag ser att jag givit dig en god fostran även när det gäller hur julen ska firas.